Tibbles specialpedagoger
Specialpedagogernas arbete
Vi specialpedagoger arbetar utifrån en helhetssyn och finns i skolan för de elever som är i behov av stöd. Vi är en aktiv del av skolans förebyggande och hälsofrämjande arbete.
I möte med eleverna genomför vi utredande samtal och upprättar extra anpassningar vid behov. I vårt arbete ingår även att genomföra pedagogiska kartläggningar för att identifiera och analysera orsaker till svårigheter i undervisnings- och lärandemiljöerna.
Vi är tillgängliga som rådgivare för både elever och lärare för att skapa den mest gynnsamma inlärningssituationen. Elever som är i behov av stöd kan få hjälp av oss med bland annat kompensatoriska hjälpmedel, att organisera sitt skolarbete samt motivation och inlärningsstrategier.
Vi specialpedagoger är med och organiserar skolans övergripande stöd som bedrivs i vår stödenhet Lärpunkten. Vid varje läsårsstart träffar vi alla nya klasser för att presentera oss, håller en föreläsning om studieteknik och genomför en kort läsdiagnos. Våra matematiklärare genomför även en matematikdiagnos och vårt syfte är att fånga upp elever som eventuellt är i behov av stöd.