Våra lärare

Amanda Karlsson

Lärare i Engelska, filosofi & historia 

”Jag har själv alltid älskat att gå i skolan och varit nyfiken på att lära mig nya saker. Jag hoppas på att kunna förmedla den glädjen för kunskap och lärande till eleverna och kunna visa vilken nytta och användning man kan ha av den.”

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

Som lärare träffar man nya elever varje år, och det är en del av charmen. Alla elever påverkar en på olika sätt och bidrar till att göra mig till en bättre lärare just för att de är olika och reagerar på min undervisning på olika vis. Det bästa är känslan när man har lyckats förmedla någon typ av kunskap och man ser hur eleven har förstått och uppskattar det. Det finns alltid en häftig wow-känsla när det känns som att man har nått fram och, på kliché-språk, “öppnat ögonen” för dem.

Martin Hyrén 

Lärare i historia & samhällskunskap 

 

VAD VAR DET SOM GJORDE ATT DU VILLE BLI LÄRARE?

Mats Ahnfors, min lärare i SO när jag gick i nian. Han hade arbetat för SIDA och hade fantastiska historier från världens alla hörn. Vi lärde oss oerhört mycket men framförallt var han rättvis och såg även de elever som gömde sig längst bak. Han gav liksom alla en ny chans och det har format mig. 

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

Oj, det är så många olika delar. Och det är kanske just det som är det bästa med mitt jobb, variationen. Det blir aldrig tråkigt. Kreativiteten i planeringsarbetet, nerven i föreläsningssituationen och inte minst att man hela tiden får lära sig nya saker tillsammans med eleverna i projektfasen. 

HAR DU DRIVIT NÅGOT PROJEKT INOM SKOLAN SOM BETYTT EXTRA MYCKET FÖR DIG?

Förutom projektet med att starta Tibble Gymnasium Campus Kista (för det är både det roligaste och viktigaste projekt jag varit med på) så är det nog utvecklandet av en samtalsdriven typ av undervisning på skolan. En typ av undervisning som är oslagbar vad gäller att både förmedla kunskap och medborgarkompetens.

Karin Saxén 

Biträdande rektor 

”Eftersom jag älskar att jobba med ungdomar var valet av yrke enkelt. Det känns som en ynnest att få vara med och stötta ungas lärande och personliga utveckling varje dag. Jag hade inte kunnat välja ett bättre jobb.”

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

Att få spendera dagarna med en massa härliga människor som lär mig nya saker varje dag. Det är lyxigt att omges av engagerade och duktiga kollegor och drivna, vetgiriga elever.

HAR DU DRIVIT NÅGOT PROJEKT INOM SKOLAN SOM BETYTT EXTRA MYCKET FÖR DIG?

Projektet att starta Tibble Campus Kista är det mest spännande jag har varit med på. Ett tidigare projekt som var väldigt givande var ett läsprojekt då vi läste Chimamanda Ngozi Adichies böcker Alla borde vara feminister och Brev till en nybliven förälder. Projektet skapade ett väldigt bra forum för diskussion, eftertanke och omtanke i klasserna. Det var häftigt att lyssna till kloka diskussioner kring viktiga frågor.

Patrik Öhrstedt 

Studie- och yrkesvägledare 

"Att göra eleverna så förberedda som möjligt för den framtid som väntar dem efter gymnasiet, det driver mig varje dag."

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

Det är så otroligt givande att hjälpa eleverna och öppna nya perspektiv för dem. Som studie- och yrkesvägledare finns du där för att eleverna bland annat ska få hjälp i val om eftergymnasiala vägar, men också som stöd för eleverna att självständigt hitta information som kan guida dem i det vuxna livet. Att göra eleverna så förberedda som möjligt för den framtid som väntar dem efter gymnasiet, det driver mig varje dag.

HAR DU DRIVIT NÅGOT PROJEKT INOM SKOLAN SOM BETYTT EXTRA MYCKET FÖR DIG?

Ett projekt jag drivit heter ’’Veckans yrke’’, och syftar till att uppmärksamma olika yrken. Varken som elev eller senare som vuxen är det lätt att ha koll på alla de olika yrken som finns och detta projekt ska fungera som något av en intresseväckare. Med ’’Veckans yrke’’ uppmärksammas ett nytt yrke varje vecka. En kort beskrivning av yrket ges, vilken utbildning som krävs för att komma dit och vilken efterfrågan det finns på yrket på arbetsmarknaden. Önskar eleven mer fördjupad information om yrket kommer de till mig. Eleverna har även möjlighet att själva tipsa om yrken de tycker vore viktiga att uppmärksamma för sina skolkamrater. En elev som går hela gymnasietiden på skolan kommer uppmärksammas om bortåt 100 olika yrken.

BERÄTTA OM ETT MÖTE MED EN ELEV SOM PÅVERKAT DIG. 

Jag träffade en elev som helt hade tappat hoppet om sin framtid. Eleven hade flera icke godkända betyg och kände sig sviken av både samhället och skolan. I mötet med eleven började vi prata om elevens intressen, där det framkom att dans och sång var en stark passion. Det fanns även en dröm om att lämna Stockholm och flytta härifrån. I samband med detta presenterade jag att det fanns folkhögskolor med inriktning på just sång och dans, som dessutom hade internatboende. Att eleven alltså kunde kombinera betygskomplettering med sina fritidsintressen och dessutom få möjlighet att byta ort. Den lycka som infann sig hos eleven när jag presenterade detta är närmast obeskrivlig. Det fanns en framtid, ändå. Det är samtal som berörde mig mycket och bekräftade vikten av studie- och yrkesvägledning i skolan.